Anódok
Ha hosszabb időre a vízen hagyjuk a hajónkat, a vízben lévő fém alkatrészek (farmotorok, hajócsavarok, kormánylapát a tengelyekkel) két különböző típusú korróziónak is ki vannak téve:
- elektrokémiai (vagy “természetes”) korróziónak
-
illetve elektrolitikus, vagy kóboráram okozta korróziónak,
amit rendszerint belső vagy külső kóboráram okoz. Mindkét esetben a víz a vezető közeg. A hajó különböző fémötvözet alkotórészei viszonylag gyorsan korrodálódhatnak, attól függően, hogy milyen védő elemek vannak már felszerelve.
Az elektrolízises korrózió elleni védelem érdekében helyezzünk egy kevésbé nemes fémet, pl. cinket, alumíniumot vagy magnéziumot az egymáshoz kapcsolódó fém alkatrészek közelébe. Ez a fémdarab fog a fő farmotor részek helyett feloldódni, melyek így katódossá válnak.
Ahhoz, hogy igazán jó védelmet tudjon létrehozni a hajó számára, tudnia kell, hogy pontosan milyen méretű anódokra van szükség, és hova kell helyezni őket - ezekről a motor vagy hajó használati utasításából tájékozódhat.
Az alumínium anódok sós- és édesvízben is használhatóak. Könnyűek, de hamar elhasználódnak – főleg sós vízben, ami jobb vezető. A cink (Zn) anódokat sós és félsós vízhez ajánljuk. Végül, de nem utolsó sorban, a magnézium (Mg) anódok drágábbak, és csak édesvízben hatékonyak.
TOVÁBBI ALKATEGÓRIÁK: